два казуса по Закона за извънредното положение
Публикувано на: 30 Мар 2020, 00:09
Здравейте,
Наименувах темата „два казуса по Закона за извънредното положение (ЗИП)” защото ще повдигна два въпроса, които иначе биха били за две отделни теми за разделите „Административно право” и „Съдебна власт”, или пък „Виртуално деловодство”
Първата тема е по отношение на процесуалните срокове, а втората по отношение на административнонаказателните и наказателни мерки (изменения и допълнения в съответните норм. текстове) във връзка с извънр. полож и по-конкретно заповедите издадени от Министъра на здравеопазването.
И така:
По първата тема ме, вълнува следното:
В ЗИП е указано следното: „Чл. 3. За срока от 13 март 2020 г. до отмяната на извънредното положение спират да текат: 1. процесуалните срокове по съдебни...”
Така описано в закона намирам за твърде общо казано – "процесуалните срокове". Това предполага и тези проц. срокове, които са във връзка с депозиране на документи по дела. Същевременно е дадена възможност, документооборотът да се извършва по електронен път (имейли, факсове), както и чрез пощенски – куриерски услуги. Естеството на горното води до следния въпрос:
Прпускането на внасяне на книжа по дела (напр. касац обжалване, отстраняване на нередовност в ИМ или отг по ИМ и др.) счита ли се за пропуск – неизпълнение на срок, или чл 3 от ЗИП е релевантен и за съдебния документооборот?
Втората тема:
Чета статии и материали, гледам националните медии, и всичките бълват всякава информация, коя от коя по-противоречива... Вече вървят новини за съставени актове, за задържани лица, за предупредени по ЗМВР и т. н за нарушаване на разпоредбите свързани с извънредното положение и най-вече със заповедите на министъра на здравеопазването. Факт е че тези заповеди представляват админ. актове, които подлежат на обнародване в ДВ. Факт е и, че нито една от тези заповеди не е обнародвана. Това би бил основен аргумент при евентуални административни производства по прилагане (изпълнение) на тези заповеди. В ЗИП не е регламентирано дали същия закон и като цяло времето на извънр. полож. позволяват издаване на заповеди подлежащи на обнародване, да влизат в сила без осъществяване на това императивно изискване. Обстоятелство - пораждащо и въпросът:
Въведеното извънредно положение дерогира ли законовото изискване за влизане в сила на заповедите на МЗ да бъдат обнародвани в ДВ.? (които излизат като на конвейер)
Наименувах темата „два казуса по Закона за извънредното положение (ЗИП)” защото ще повдигна два въпроса, които иначе биха били за две отделни теми за разделите „Административно право” и „Съдебна власт”, или пък „Виртуално деловодство”
Първата тема е по отношение на процесуалните срокове, а втората по отношение на административнонаказателните и наказателни мерки (изменения и допълнения в съответните норм. текстове) във връзка с извънр. полож и по-конкретно заповедите издадени от Министъра на здравеопазването.
И така:
По първата тема ме, вълнува следното:
В ЗИП е указано следното: „Чл. 3. За срока от 13 март 2020 г. до отмяната на извънредното положение спират да текат: 1. процесуалните срокове по съдебни...”
Така описано в закона намирам за твърде общо казано – "процесуалните срокове". Това предполага и тези проц. срокове, които са във връзка с депозиране на документи по дела. Същевременно е дадена възможност, документооборотът да се извършва по електронен път (имейли, факсове), както и чрез пощенски – куриерски услуги. Естеството на горното води до следния въпрос:
Прпускането на внасяне на книжа по дела (напр. касац обжалване, отстраняване на нередовност в ИМ или отг по ИМ и др.) счита ли се за пропуск – неизпълнение на срок, или чл 3 от ЗИП е релевантен и за съдебния документооборот?
Втората тема:
Чета статии и материали, гледам националните медии, и всичките бълват всякава информация, коя от коя по-противоречива... Вече вървят новини за съставени актове, за задържани лица, за предупредени по ЗМВР и т. н за нарушаване на разпоредбите свързани с извънредното положение и най-вече със заповедите на министъра на здравеопазването. Факт е че тези заповеди представляват админ. актове, които подлежат на обнародване в ДВ. Факт е и, че нито една от тези заповеди не е обнародвана. Това би бил основен аргумент при евентуални административни производства по прилагане (изпълнение) на тези заповеди. В ЗИП не е регламентирано дали същия закон и като цяло времето на извънр. полож. позволяват издаване на заповеди подлежащи на обнародване, да влизат в сила без осъществяване на това императивно изискване. Обстоятелство - пораждащо и въпросът:
Въведеното извънредно положение дерогира ли законовото изискване за влизане в сила на заповедите на МЗ да бъдат обнародвани в ДВ.? (които излизат като на конвейер)